Med digitaliseringen kom nya möjligheter för att marknadsföra sig online. Att göra reklam online är numera ett måste för att hävda sig i konkurrensen med andra företag. Tidningsannonsering är numera obsolet – det är internet som gäller. Ofta samarbetar företagen gärna med bloggare och andra influencers online. De låter helt enkelt en person som verkar inom samma nisch eller skriver om aktuella ämnen med beröringspunkter till det egna företagandet marknadsföra produkter eller tjänster. Den som åtar sig uppdraget att marknadsföra tjänster, produkter och företag online kallas för en affiliate. Detta är ett win/win-koncept, dels för marknadsföraren men även företagaren som betalar provision till affiliaten.
Om du har en blogg eller webbsida och vill tjäna pengar som affiliate kan du gå med i ett affiliatenätverk, vilket är kostnadsfritt. Där samlas företagare som vill ha hjälp med sin marknadsföring och när du har gått med i nätverket får du tillgång till banners och länkar som du kan använda sig av på din hemsida. Du kan även använda reklammaterialet för marknadsföring via sociala media. När din marknadsföring leder till ett lyckat köp kommer du få en viss procent av summa som du har genererat till företaget. Är du flitig går det att leva på inkomsterna från affiliateverksamheten.
Dropshipping
En annan typ av affiliateverksamhet är dropshipping. Det innebär att du säljer andra företags varor i din egen e-butik. Du kan till exempel lägga upp varor från företaget X och när kunderna köper varan beställs den via X som i sin tur skickar varan till kunden. Varan prissätts helt efter dina egna preferenser. När du beställer varan från exempelvis X behåller du mellanskillnaden – det är din förtjänst. Du kan söka runt bland leverantörer online som ägnar sig åt dropshipping för att hitta en lämplig samarbetspartner. Detta är ett smidigt sätt att driva butik online eftersom du själv inte behöver ta hand om något varulager.
Hur lyckas man som affiliate?
För att lyckas med din marknadsföring och reklam av andra företag och deras produkter – eller din egen butik – behöver du lägga ner en hel del arbete. Det räcker tyvärr inte med att starta en butik eller en blogg och hoppas på att folk hittar dit. Du behöver registrera din blogg eller e-butik hos sökmotorerna. Därefter bör du hålla sökmotorernas sökrobotar och spindlar på gott humör genom att visa att du är aktiv online. Sökmotorerna har inget intresse av att skicka upp en sida som inte är aktiv i sina sökresultat. Det är en hel del du behöver känna till för att lyckas online.
Marknadsföra sig online
Du behöver visa att du finns för att locka en publik av potentiella kunder. Det enklaste sättet är helt enkelt att bjuda på ett intressant innehåll. Om du till exempel har en e-butik bör du knyta en blogg till den och se till att skriva många inlägg på bloggen. Sprid dina inlägg på sociala media som Facebook, Instagram och så vidare. När du precis har startat får du räkna med att det tar tid. Att få upp en sida på förstasidorna i sökresultaten tar ungefär sex månader. Fokusera på de sökord som du vill synas med och skriv intressanta och professionella artiklar.
Nischa dig för att lyckas
Hitta en nisch som du lägger allt fokus på. Fundera också över vilken typ av människor du vill ha som målgrupp. Det bästa sättet att jobba på är att fokusera på det som du själv tycker är roligt, annars är det lätt att du ledsnar. Arbeta även med bilder när du bloggar. Bilder är viktiga, det blir tydligt på till exempel Instagram och Pinterest. Det tar tid att nå ut till en stor publik, det måste du räkna med, men ha tålamod! Lägg in reklamlänkar och banners eller varför inte bädda in reklamlänkarna i dina texter? Du kommer att se resultat tillslut – och tjäna pengar.