Att tjäna pengar på sociala medier

För att bli framgångsrik och kunna tjäna pengar genom olika kanaler inom sociala medier krävs det en medvetet varumärkesstrategi, det är vad som kan ge dig framgång. Det finns en hel del saker du kan fråga dig själv innan du lägger upp en strategi. Den viktigaste är – vad har min målgrupp för problem som mina varor/tjänster kan lösa åt dem? Det gäller att hitta den kärnpunkten eftersom det inte är en bra strategi att bara presentera tjänsten du erbjuder utan du måste få potentiella kunder att lita på dig och att få dem att tro på att du kan lösa deras problem.

Det finns idag en yrkesgrupp som är proffs på att sälja genom sociala medier, det är de som kallas social media influencer. En av de mest kända, som startat fackföreningen Influencers of Sweden, heter Linda Hörnfeldt. Hon har skrivit en bok om att bli en framgångsrik influencer. Linda menar att du genom exempelvis Instagram ska få följarna att gilla dig genom att bjuda på dig själv. Bli personlig och framförallt bör du posta bilder på dig själv och vara ganska utlämnande i dina poster. Skriv personliga saker på en bra nivå. Posta inte bara en produktbild eller en naturbild, försök anknyta till en känsla eller händelse.

Skapa och marknadsför din tjänst

Om du redan har en bra kanal inom sociala medier där du under en tid visat följarna din kompetens och har följarnas förtroende så kan du exempelvis skapa en e-bok eller videokurs som du sedan kan sälja via dina kanaler. Sociala medier är den bästa platsen för att marknadsföra såna produkter. Plattformar som Gumroad och Sellfy gör det enkelt för dig att publicera och sälja din PDF-, MP3- eller videofil. Men först måste du ha nått ut till dina följare så att de känner att de litar på dig tillräckligt mycket för att vilja köpa dina tjänster och ta dina råd.

Tänk igenom vad du publicerar

Det finns stora möjligheter idag att dela sponsrade tjänster som främjar produkter och tjänster från företag. Det är ett direkt sätt att tjäna pengar från sociala medier. Men om du inte har ett stort antal följare kanske det inte genererar så mycket. Du måste även vara försiktig med att överpublicera, alltså att bara göra poster om samma sak hela tiden. Då tappar följarna lätt intresset och har du otur så kanske de till och med avföljer. Därför är det av största vikt att du varierar dina poster. Om du vill skriva om en specifik vara bör du knyta an till något som produkten kan hjälpa mot.

När och hur ska du posta?

Att ha en strategi angående hur du ska posta för att det ska vara mest effektivt är väldigt viktigt. Så en bra idé är att sätta sig ner och skriva ett schema för vad som ska postas och när. Det är samtidigt viktigt att du avsätter tid för att svara dem som har frågor eller kommentarer i de olika sociala mediekanalerna du har. Det är en stor del i hur eventuella kunder kommer att se dig och din vara eller tjänst. När du bestämmer hur mycket tid du ska spendera på marknadsföring av sociala medier varje dag, kom ihåg att hålla den rimlig och realistisk.

Hitta din nisch

Om du inte redan hittat din nisch är det en god idé att tänka över flera aspekter innan du bestämmer dig. Fundera på vad du är extra passionerad för eller något du känner att du kan väldigt bra. Du kommer i början att spendera mycket tid med ämnet så det är bra om det är något du gillar. Kanske kan du hitta en vinkel på ämnet som ingen annan satsat på innan? Försök avgränsa ett område, exempelvis om du gillar hästar och resor kan du välja ridresor. Det måste vara ett ämne som kommer att generera konversationer och intresse.




Leave a Reply

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked